Zemřel hudební skladatel a varhaník Zdeněk Pololáník

13. srpen 2024, 11:00

Zemřel hudební skladatel a varhaník Zdeněk Pololáník

Skladatel Zdeněk Pololáník zemřel v nedožitých 89 letech. Jeho život je spjatý s Ostrovačicemi u Brna. V Brně dříve studoval a později také působil na HF JAMU.

V pondělí 12. srpna zemřel hudební skladatel a varhaník Zdeněk Pololáník. Jeho dílo řadíme v tuzemsku k předním soudobým skladatelům a to hlavně na poli duchovní hudby. Kompoziční tvorba Pololáníka čítá na tři stovky děl.

Zdeněk Pololáník byl absolventem brněnské konzervatoře. Studoval ve varhanní třídě Josefa Černockého. Skladbu studoval soukromě u Františka Suchého, později na Janáčkově akademii múzických umění u Viléma Petrželky a Theodora Schaefera, absolvoval v roce 1961. Pololáník vynikal skladatelským talentem už za studijních let. Po studiích se stal členem avantgardní brněnské skladatelské Skupiny A a stal se autorem jedné z prvních elektronických skladeb v tehdejším Československu. Provedení jeho skladeb v mnoha zemích světa, řada nahrávek i tištených vydání děl u tuzemských i zahraničních vydavatelů – to se Pololáníkovi podařilo již v mladém věku. Během svého života se věnoval komponování hudby koncertní, hudebně dramatické a hudbě duchovní.

Zdeněk Pololáník se narodil 25. října 1935 v Brně, zemřel 12. srpna 2024.

Foto archiv Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Z denního programu Zdeňka Pololáníka není poznat, že mu v říjnu bude osmdesát let. V neděli dopoledne hrál na mši, odpoledne byl v Olomouci zkontrolovat provedení své opery Noc plná světla a večer zase na koncertě v Besedním domě. Pololáníkovu hudbu znají návštěvníci koncertů i filmoví diváci, jeho písně se zpívají v kostelech. Jeho jubileu je věnován i letošní ročník Brněnského varhanního festivalu. Setkali jsme se v Ostrovačicích, kde žije a také dodnes působí jako varhaník.  více

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější