Zemřel hudební skladatel František Gregor Emmert

20. duben 2015, 6:08

Zemřel hudební skladatel František Gregor Emmert

Po krátké nemoci zemřel v nedožitých 75 letech autor 25 symfonií, jeden z nejlepších hudebních skladatelů své doby - František Gregor Emmert.

Vyjímečný,  neprávem opomíjený hudební skladatel a vysokoškolský pedagog František Gregor Emmert vyrůstal v severních Čechách. Po studijích v Praze, kde absolvoval Vyšší hudebně pedagogickou školu, následně klavír a poté kompozici na Pražské konzervatoři, ho studium skladby  zavedlo až na brněnskou  JAMU.  Zanedlouho na akademii začal působit jako odborný asistent a vyučoval obor skladba. Jako skladatel se prosadil zejména symfonickou hudbou, nelze však opomenout ani jeho vokální, scénickou a komorní hudbu. Zejména jeho pozdější tvorbu provází silný duchovní přesah, přičítaný jeho víře. V minulém roce se v Brně uskutečnila světová premiéra jeho cyklu Nimlaj hridaj - Čisté srdce, který vzešel z textů starých motet. Poslední rozloučení s Františkem Gregorem Emmertem proběhne 23.dubna v 16:00 v kostele sv. Jana Nepomuckého.

František Gregor Emmert (1940) vystudoval kompozici ve třídě Jana Kapra na Janáčkově akademii múzických umění. Po dokončení aspirantury vyučoval tamtéž hudební teorii a instrumentaci, v letech 1975 až 2012 pak také skladbu. V jeho bohaté tvorbě, včetně dnes netypického množství symfonií (25) a oratorií, se jednoznačně prosazuje duchovní tematika v širokém rozpětí od užití biblických a liturgických textů, duchovní poezie až k inspiraci v čistě instrumentálních kompozicích. V posledních dvaceti letech také jednoznačně vzrůstá zájem o jeho skladby, z nichž mnohé napsal na objednávku konkrétních interpretů nebo souborů. Skladby pro větší provozovací aparát zůstávají dosud spíše neprovedeny.

V úzké spolupráci s Ivanem Sedláčkem, zakladatelem a dlouholetým sbormistrem brněnské Kantilény, napsal František Emmert celkem šest skladeb pro tento vynikající sbor, mimo jiné oblíbené Vánoční oratorium (1971), Magnificat(1999), Te Deum laudamus (2003) nebo Mši (2006).

Jako skladatel získal mnohá hudební ocenění a v roce 2006 obdržel profesorský titul.

Jeho synem je brněnský spisovatel František Emmert.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Sbory Vox Iuvenalis a Ensemble Versus se sešly na jednom nepříliš dlouhém, ale koncentrovaném a náročném vystoupení. Na programu byla renesanční moteta různých autorů a současná zhudebnění jejich textů od Františka Emmerta.  více


Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější