Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Ve věku nedožitých 82 let zemřel (21. 8. 2013) emeritní sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno, držitel Ceny Thálie za celoživotní operní mistrovství pan Vladimír Krejčík.

Tenorista Vladimír Krejčík (* 7. 10. 1931) nepocházel z hudebního prostředí a jeho cesta k dráze operního pěvce nebyla přímočará. Od dětství sice zpíval ve sboru při evangelickém kostele, po ukončení základního vzdělání však studoval na Vyšší průmyslové škole chemické v Praze (1948–1952). Po jejím absolutoriu nastoupil prezenční vojenskou službu ve Znojmě, kde se zapojil do činnosti armádního uměleckého souboru. V roce 1953 se zúčastnil pěvecké soutěže, na které si jeho talentu povšiml Vojtěch Bořivoj Aim, profesor pražské konzervatoře a hlasový poradce Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Po ukončení vojenské služby v roce 1954 byl Krejčík na Aimovo doporučení angažován do operního sboru tehdejšího Smetanova divadla v Praze. Tím bylo rozhodnuto o jeho budoucím povolání.

Už coby sborista ve Smetanově divadle směřoval k sólové dráze, což se mu podařilo zrealizovat již v roce 1958, kdy se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. O dva roky později přešel do brněnského Státního divadla, dnešního Národního divadla Brno, ve kterém působil jako sólista do roku 1994, kdy odešel do důchodu. Během devadesátých let se ještě příležitostně objevoval v menších rolích.

Do Krejčíkova repertoáru patřily významné postavy české i světové operní literatury. Z českých zejména Jeník z Prodané nevěsty, Princ z Rusalky, Jiří z Jakobína, Števa z Její pastorkyně, Tichon z Káti Kabanové, Rechtor z Příhod lišky Bystroušky, Vítek z Věci Makropulos. Světovou operu zpíval mimo jiné jako Lenskij v Evženu Oněginovi, Tamino v Kouzelné flétně, Don Ottavio v Donu Giovannim, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don Carlos ve stejnojmenné opeře, Pelléas v Pelléovi a Mélisandě. V roce 2009 obdržel Vladimír Krejčík Cenu Thálie za celoživotní mistrovství.

Poslední rozloučení se uskuteční ve čtvrtek 29. srpna 2013 v obřadní síni brněnského krematoria v Jihlavské ulici od 12.30.

Foto R. Sedláček, Vladimír Krejčík jako Cavaradossi v inscenaci Tosca z roku 1970, zdroj www.ndbrno.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Nejčtenější