Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Ve věku nedožitých 82 let zemřel (21. 8. 2013) emeritní sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno, držitel Ceny Thálie za celoživotní operní mistrovství pan Vladimír Krejčík.

Tenorista Vladimír Krejčík (* 7. 10. 1931) nepocházel z hudebního prostředí a jeho cesta k dráze operního pěvce nebyla přímočará. Od dětství sice zpíval ve sboru při evangelickém kostele, po ukončení základního vzdělání však studoval na Vyšší průmyslové škole chemické v Praze (1948–1952). Po jejím absolutoriu nastoupil prezenční vojenskou službu ve Znojmě, kde se zapojil do činnosti armádního uměleckého souboru. V roce 1953 se zúčastnil pěvecké soutěže, na které si jeho talentu povšiml Vojtěch Bořivoj Aim, profesor pražské konzervatoře a hlasový poradce Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Po ukončení vojenské služby v roce 1954 byl Krejčík na Aimovo doporučení angažován do operního sboru tehdejšího Smetanova divadla v Praze. Tím bylo rozhodnuto o jeho budoucím povolání.

Už coby sborista ve Smetanově divadle směřoval k sólové dráze, což se mu podařilo zrealizovat již v roce 1958, kdy se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. O dva roky později přešel do brněnského Státního divadla, dnešního Národního divadla Brno, ve kterém působil jako sólista do roku 1994, kdy odešel do důchodu. Během devadesátých let se ještě příležitostně objevoval v menších rolích.

Do Krejčíkova repertoáru patřily významné postavy české i světové operní literatury. Z českých zejména Jeník z Prodané nevěsty, Princ z Rusalky, Jiří z Jakobína, Števa z Její pastorkyně, Tichon z Káti Kabanové, Rechtor z Příhod lišky Bystroušky, Vítek z Věci Makropulos. Světovou operu zpíval mimo jiné jako Lenskij v Evženu Oněginovi, Tamino v Kouzelné flétně, Don Ottavio v Donu Giovannim, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don Carlos ve stejnojmenné opeře, Pelléas v Pelléovi a Mélisandě. V roce 2009 obdržel Vladimír Krejčík Cenu Thálie za celoživotní mistrovství.

Poslední rozloučení se uskuteční ve čtvrtek 29. srpna 2013 v obřadní síni brněnského krematoria v Jihlavské ulici od 12.30.

Foto R. Sedláček, Vladimír Krejčík jako Cavaradossi v inscenaci Tosca z roku 1970, zdroj www.ndbrno.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější