Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Ve věku nedožitých 82 let zemřel (21. 8. 2013) emeritní sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno, držitel Ceny Thálie za celoživotní operní mistrovství pan Vladimír Krejčík.

Tenorista Vladimír Krejčík (* 7. 10. 1931) nepocházel z hudebního prostředí a jeho cesta k dráze operního pěvce nebyla přímočará. Od dětství sice zpíval ve sboru při evangelickém kostele, po ukončení základního vzdělání však studoval na Vyšší průmyslové škole chemické v Praze (1948–1952). Po jejím absolutoriu nastoupil prezenční vojenskou službu ve Znojmě, kde se zapojil do činnosti armádního uměleckého souboru. V roce 1953 se zúčastnil pěvecké soutěže, na které si jeho talentu povšiml Vojtěch Bořivoj Aim, profesor pražské konzervatoře a hlasový poradce Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Po ukončení vojenské služby v roce 1954 byl Krejčík na Aimovo doporučení angažován do operního sboru tehdejšího Smetanova divadla v Praze. Tím bylo rozhodnuto o jeho budoucím povolání.

Už coby sborista ve Smetanově divadle směřoval k sólové dráze, což se mu podařilo zrealizovat již v roce 1958, kdy se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. O dva roky později přešel do brněnského Státního divadla, dnešního Národního divadla Brno, ve kterém působil jako sólista do roku 1994, kdy odešel do důchodu. Během devadesátých let se ještě příležitostně objevoval v menších rolích.

Do Krejčíkova repertoáru patřily významné postavy české i světové operní literatury. Z českých zejména Jeník z Prodané nevěsty, Princ z Rusalky, Jiří z Jakobína, Števa z Její pastorkyně, Tichon z Káti Kabanové, Rechtor z Příhod lišky Bystroušky, Vítek z Věci Makropulos. Světovou operu zpíval mimo jiné jako Lenskij v Evženu Oněginovi, Tamino v Kouzelné flétně, Don Ottavio v Donu Giovannim, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don Carlos ve stejnojmenné opeře, Pelléas v Pelléovi a Mélisandě. V roce 2009 obdržel Vladimír Krejčík Cenu Thálie za celoživotní mistrovství.

Poslední rozloučení se uskuteční ve čtvrtek 29. srpna 2013 v obřadní síni brněnského krematoria v Jihlavské ulici od 12.30.

Foto R. Sedláček, Vladimír Krejčík jako Cavaradossi v inscenaci Tosca z roku 1970, zdroj www.ndbrno.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Nejčtenější