Zemřel všestranný hudebník Igor Vavrda

Kytaristu, saxofonistu, houslistu, pianistu, dirigenta, skladatele a aranžéra Igora Vavrdu přivedl k hudbě, lépe řečeno, k jeho prvnímu nástroji – k houslím, jeho otec, sám vynikající hudebník. V roce 1969 absolvoval brněnskou konzervatoř, kde vedle hry na housle studoval i dirigování a skladbu. V letech 1970–1972 působil jako houslista v orchestrech Janáčkovy opery a Státní filharmonie Brno, kde si ho v roce 1972 vyhlédl pro svoji kapelu Gustav Brom a Igor Vavrda se ve svých čtyřiadvaceti letech stal na dlouhou dobu jedním z pilířů věhlasného big bandu.  Hrál zde na housle, klávesové nástroje, kytaru a saxofony. Také ale aranžoval – vedle Jaromíra Hniličky, Mojmíra Bártka a Zdenka Nováka se stal dalším aranžérem orchestru. Měl také velký cit pro populární hudbu, a tak jeho aranžmá ocenili například i Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá či B-Side Band a Vojtěch Dyk. Aranžérsky se podílel i na albu Pastel songs Jiřího Korna.

Igor Vavrda samozřejmě nearanžoval jen díla svých kolegů, ale zhusta  upravoval k natáčení i svoje vlastní skladby. Autorsky, aranžérsky a interpretačně spolupracoval s mnoha hudebními tělesy nejrůznějších žánrů. Od bigbítu, přes vážnou, populární a jazzovou hudbu až ke specifickému hudebnímu seskupení Vinařští romantici se Zdeňkem Junákem. Hostoval s V. V. Systémem, hrál také se studiovou skupinou Moravské jazzové kvinteto, vedl i své vlastní combo. Jeho skladby jsou zaznamenány na četných rozhlasových snímcích a byly vydány na hudebních nosičích. Jmenujme např. kompozice Ježibabička, Quasar (V. V. Systém, Opus 1979), Kúsok slnka (Kúsok slnka, Opus 1980) a Vztek (Orchestr Gustava Broma, Supraphon 1981). Spolu s Milanem Vidlákem poprvé provedl Sonatinu dramatiku Alexeje Frieda pro housle a klavír. Byl dlouholetým spolupracovníkem Petra Gazdíka, s nímž mj. vytvořil koncertní show Viva Broadway Night (2003), či Jazz Side Story pro Městské divadlo Brno.

Významnou část svého života spojil také s Městským divadlem Brno, kde působil jako aranžér, dirigent a hudební dramaturg. Jako aranžér pracoval téměř na všech titulech éry Hudební scény (Čarodějky z Eastwicku, Balada o lásce, Jesus Christ Superstar, Kvítek z Horrroru, Papežka...).  V koncertních představeních Jesus Christ SuperstarJazz Side Story působil také coby dirigent.

Igor Vavrda zemřel po dlouhé, těžké nemoci dnes, 26. prosince 2013 ve věku šedesáti pěti let.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější