Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

24. září 2015, 13:45

Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

Včera, ve věku osmdesáti tří let, zemřela Anna Barová. Jedna z nejvýznamnějších mezzosopranistek brněnského Národního divadla a též profesorka Hudební fakulty JAMU.

Anna Barová se narodila 30. března 1932 v Plzni v učitelské rodině. Její matka se věnovala ochotnickému divadlu, odtud to hudební a dramatické nadání. Po maturitě na reálném gymnáziu absolvovala kurz mikrobiologie a biochemie Vysoké školy zemědělské v Praze, pak navštěvovala pěvecké oddělení konzervatoře v Praze. Absolvovala na pražské AMU ve třídě Josefa Kühna. V roce 1959 přijala angažmá v opeře Městských divadel v Lipsku, kam následovala svého manžela, barytonistu Jiřího Bara. V Lipsku působila celých deset let. Lipsko poskytlo Anně Barové velkou zkušenost a bohatou příležitost vytvořit si repertoár přesahující někdy dokonce i vymezený obor. Její doménou byl lyrický mezzosoprán. Po návratu v roce 1969 se stala sólistkou opery tehdy ještě Státního divadla v Brně, v souboru zůstala až do roku 1992. Během své kariéry v Brně vystupovala celkem v osmdesáti operních inscenacích. Zmiňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu v Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, paní Meg ve Verdiho Falstaffovi, Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly, Záviše ve Smetanově Čertově stěně, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Od roku 1990 se Anna Barová věnovala především pedagogické činnosti na Hudební fakultě JAMU. V březnu minulého roku byla uvedena do Síně slávy Národního divadla Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Ivana Reichová

    24. září 2015, 23:18
    Čest její památce! Byla to skvělá pěvkyně, čestná, empatická, velmi distingovaná paní, které si všichni kolegové nejen pěvci, ale i dirigenti a hráči orchestru nesmírně vážili. Studenti zpěvu na JAMU ji milovali! Všichni na paní Baarovou vzpomínáme jen v tom nejlepším! Ivana Reichová
    • Radek Prűgl

      1. prosinec 2015, 9:29
      I já jsem Paní Annu Barovou znal. Velmi mě překvapil její odchod, vždy mě fascinovala svou energií. Je pravda, že nè ve všem jsme se spolu shodli, zvlášť v době,kdy mě krátký čas vyučovala hlasové technice, ale i tak si myslím, že to byla osobnost České operni i písňové scény a nejen české. I já chci věnovat čest její památce.

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější