Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

24. září 2015, 13:45

Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

Včera, ve věku osmdesáti tří let, zemřela Anna Barová. Jedna z nejvýznamnějších mezzosopranistek brněnského Národního divadla a též profesorka Hudební fakulty JAMU.

Anna Barová se narodila 30. března 1932 v Plzni v učitelské rodině. Její matka se věnovala ochotnickému divadlu, odtud to hudební a dramatické nadání. Po maturitě na reálném gymnáziu absolvovala kurz mikrobiologie a biochemie Vysoké školy zemědělské v Praze, pak navštěvovala pěvecké oddělení konzervatoře v Praze. Absolvovala na pražské AMU ve třídě Josefa Kühna. V roce 1959 přijala angažmá v opeře Městských divadel v Lipsku, kam následovala svého manžela, barytonistu Jiřího Bara. V Lipsku působila celých deset let. Lipsko poskytlo Anně Barové velkou zkušenost a bohatou příležitost vytvořit si repertoár přesahující někdy dokonce i vymezený obor. Její doménou byl lyrický mezzosoprán. Po návratu v roce 1969 se stala sólistkou opery tehdy ještě Státního divadla v Brně, v souboru zůstala až do roku 1992. Během své kariéry v Brně vystupovala celkem v osmdesáti operních inscenacích. Zmiňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu v Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, paní Meg ve Verdiho Falstaffovi, Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly, Záviše ve Smetanově Čertově stěně, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Od roku 1990 se Anna Barová věnovala především pedagogické činnosti na Hudební fakultě JAMU. V březnu minulého roku byla uvedena do Síně slávy Národního divadla Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Ivana Reichová

    24. září 2015, 23:18
    Čest její památce! Byla to skvělá pěvkyně, čestná, empatická, velmi distingovaná paní, které si všichni kolegové nejen pěvci, ale i dirigenti a hráči orchestru nesmírně vážili. Studenti zpěvu na JAMU ji milovali! Všichni na paní Baarovou vzpomínáme jen v tom nejlepším! Ivana Reichová
    • Radek Prűgl

      1. prosinec 2015, 9:29
      I já jsem Paní Annu Barovou znal. Velmi mě překvapil její odchod, vždy mě fascinovala svou energií. Je pravda, že nè ve všem jsme se spolu shodli, zvlášť v době,kdy mě krátký čas vyučovala hlasové technice, ale i tak si myslím, že to byla osobnost České operni i písňové scény a nejen české. I já chci věnovat čest její památce.

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější