Zemřela operní pěvkyně Soňa Červená. Bylo jí 97 let

Zemřela operní pěvkyně Soňa Červená. Bylo jí 97 let

Dnes, tedy 7. května 2023, zemřela operní pěvkyně a herečka Soňa Červená. Její operní začátky jsou spojeny s brněnskou operou, kam se v posledních letech také vracela.

Mezzosopranistka Soňa Červená se narodila 9. září 1925. Její otec byl spisovatel a kabaretiér Jiří Červený, dědeček proslulý královéhradecký výrobce a vynálezce žesťových hudebních nástrojů Václav František Červený. Začátky umělecké kariéry Červené jsou spojeny s Osvobozeným divadlem a rolí Káči v Divotvorném hrnci Voskovce a Wericha. Hrála také ve filmech. Její ambice se ale vždy vztahovaly k opeře a první operní angažmá bylo v právě brněnské (dnešní Janáčkově) opeře, kde začínala ve vedlejších rolích v Rusalce. Přešla sem roku 1951, tehdejším šéfem byl Zdeněk Chalabala. Zpívala například Varvaru v Kátě Kabanové, Olgu v Oněginovi nebo Dorabellu v Cosi fan tutte. Ale hlavně Carmen, která ji následně provázela celou kariéru. Z Brna pak v roce 1958 přešla do Berlína – do Berlínské státní opery, odkud v roce 1962 emigrovala.

Po jedenáct sezon zpívala v opeře v San Francisku. Dále působila v operních domech ve Vídni, Miláně, Amsterdamu, Barceloně, Bruselu, Lisabonu a všech velkých německých operních scén. Byla také pravidelným hostem předních evropských a amerických scén a mezinárodních festivalů jako Bayreuth, Salcburk, Glyndebourne nebo Edinburg. Do vlasti se vrátila až po roce 1989. Po 40 letech v emigraci tady navázala na operní kariéru. Například v pražském Národním divadle vytvořila symbolickou postavu Osudu v Janáčkově opeře Osud v režii Roberta Wilsona, ústřední postavu v komorní opeře Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude… (příběh rozsudku smrti nad dr. Miladou Horákovou roku 1950), roli Eliny Makropulos v činoherní inscenaci Roberta Wilsona Čapkova dramatu Věc Makropulos a coby Čas v projektu Roberta Wilsona 1914. Na Nové scéně ztvárňovala postavu v Březinově komorní opeře Toufar.

Během svého působení ve světě se zasloužila o propagaci Janáčkova díla, například o vzorovou interpretaci jeho děl v češtině a o přesné překlady notových edic.

Červená se do Brna vrátila ve svých 92 letech. Účinkovala v roli Hraběnky v Pikové dámě (režie Martin Glaser).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější