Zítra začne Festival bicích nástrojů 2023

Zítra začne Festival bicích nástrojů 2023

Již 7. mezinárodní bienále hráčů a hráček na bicí nástroje, které organizuje Hudební fakulta JAMU v Brně, se uskuteční v Divadle na Orlí / Hudebně-dramatické laboratoři JAMU. Festival startuje už zítra. Koncerty a workshopy probíhající přes den, jsou určeny studentům, večerní program naopak i široké veřejnosti.

Nastupující generace perkusionistů/ek z českých i zahraničních konzervatoří a akademií dostává na festivalu příležitost ukázat svůj talent. Ozdobou festivalu od jeho založení v roce 2010 jsou workshopy a koncerty předních zahraničních pedagogů/žek a sólistů/ek. Letošní sedmý ročník přivede hosty z Francie a Rakouska, konkrétně Adélaïde Ferrière (F), Nicolase Martynciowa (F) a Antona Mittermayra (A). Festival potrvá od 1. do 3. prosince 2023.

Festival, který je díky své dramaturgii ojedinělou akcí v České republice, si klade za cíl představit bicí nástroje jako svébytný prvek současné hudby. Tato nejstarší a nejrozsáhlejší nástrojová skupina prostupuje napříč nejrůznějšími hudebními žánry. Proto i na festivalu jsou zastoupeny nástroje jako tympány, bicí souprava, marimba, djembé, zvony, steel drums, vibrafon, templbloky, gongy, timbales, bonga, činely, xylofon, darbuky… To vše, a mnohem víc dokáže rozeznít mladá generace interpretů/ek při svých festivalových koncertech.

Doprovodnými akcemi budou již tradičně prodejní výstavy výrobců bicích nástrojů, a také výstava ke 40. výročí zahájení výuky hry na bicí nástroje na JAMU.

Program celého festivalu najdete zde.

Adélaïde Ferrière foto web umělkyně

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější