Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno letos proběhne hned dvakrát. Filharmonie koncertem vítá rok 2019 a zároveň slaví své 63. narozeniny. Zítřejší koncerty patří slavným jubilantům. Offenbachovi, Moniuszkovi a Suppéovi, od jejichž narození uplyne 200 let, a také Rimskému-Korsakovovi, který slaví 175. výročí narození. Zazní známé operní a operetní předehry a Dvořákův violoncellový koncert h moll. Přednese jej britský sólista Raphaell Wallfisch, učitel violoincellisty a dirigenta Roberta Kružíka, který Novoroční koncerty řídí.

Slavnostní večer zahájí sólista Raphaell Wallfisch, jeden znejvýznamnějších cellistů současnosti, Dvořákovým violoncellovým koncertem. Wallfischovu rodinu provází zajímavý příběh. „Jeho matka, Němka Anita Lasker-Wallfish, přežila holocaust a hrávala na violoncello v ženské kapele v Osvětim. Jeho syn, barytonista Simon Wallfisch, který je sólistou v mnoha operních domech, nyní aktivně protestuje proti brexitu. Každý týden zpívá se skupinou přítel v londýnské vládní čtvrti Ódu na radost,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V druhé půli zazní nejprve předehra k Suppého opeře Lehká kavalérie, která bývá často hrána i samostatně a patří k notoricky známým díky břeskným fanfárám. Následuje předehra k Carské nevěstě Rimského-Korsakova, která je samostatnou symfonickou básní, jež se zbytkem hudby opery nemá příliš společného, stejně tak je to s následující Moniuzskovou předehrou k opeře Halka. Večer uzavře předehra k Offenbachově Orfeovi v podsvětí.

Stejně jako loni odehraje letos orchestr Novoroční koncert dvakrát. Odpolední program v 16:00 zazní ve zkrácené verzi, večerní pak v plné – tedy i s předehrami Moniuzska a Offenbacha. Začíná ve 20:00 a pro všechny posluchače je připraven slavnostní přípitek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější