Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno letos proběhne hned dvakrát. Filharmonie koncertem vítá rok 2019 a zároveň slaví své 63. narozeniny. Zítřejší koncerty patří slavným jubilantům. Offenbachovi, Moniuszkovi a Suppéovi, od jejichž narození uplyne 200 let, a také Rimskému-Korsakovovi, který slaví 175. výročí narození. Zazní známé operní a operetní předehry a Dvořákův violoncellový koncert h moll. Přednese jej britský sólista Raphaell Wallfisch, učitel violoincellisty a dirigenta Roberta Kružíka, který Novoroční koncerty řídí.

Slavnostní večer zahájí sólista Raphaell Wallfisch, jeden znejvýznamnějších cellistů současnosti, Dvořákovým violoncellovým koncertem. Wallfischovu rodinu provází zajímavý příběh. „Jeho matka, Němka Anita Lasker-Wallfish, přežila holocaust a hrávala na violoncello v ženské kapele v Osvětim. Jeho syn, barytonista Simon Wallfisch, který je sólistou v mnoha operních domech, nyní aktivně protestuje proti brexitu. Každý týden zpívá se skupinou přítel v londýnské vládní čtvrti Ódu na radost,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V druhé půli zazní nejprve předehra k Suppého opeře Lehká kavalérie, která bývá často hrána i samostatně a patří k notoricky známým díky břeskným fanfárám. Následuje předehra k Carské nevěstě Rimského-Korsakova, která je samostatnou symfonickou básní, jež se zbytkem hudby opery nemá příliš společného, stejně tak je to s následující Moniuzskovou předehrou k opeře Halka. Večer uzavře předehra k Offenbachově Orfeovi v podsvětí.

Stejně jako loni odehraje letos orchestr Novoroční koncert dvakrát. Odpolední program v 16:00 zazní ve zkrácené verzi, večerní pak v plné – tedy i s předehrami Moniuzska a Offenbacha. Začíná ve 20:00 a pro všechny posluchače je připraven slavnostní přípitek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější