Zítřejší stream koncertu Magdaleny Kožené z Mnichova představí světovou premiéru díla Ondřeje Adámka

Zítřejší stream koncertu Magdaleny Kožené z Mnichova představí světovou premiéru díla Ondřeje Adámka

Mezzosopranistka Magdalena Kožená, brněnská rodačka a mj. patronka nového koncertního sálu pro Brno či přípravného sboru filharmonické Kantilény, zítra vystoupí v mnichovské koncertní síni Gasteig v rámci proslulé koncertní řady soudobé hudby musica viva. V živě vysílaném streamu Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu přednese ve světové premiéře jedenáctidílný písňový cyklus „Where are You?“, který zkomponoval Ondřej Adámek přímo pro pěvkyni a jejího muže Sira Simona Rattlea. Ten se zítra před svůj oblíbený orchestr postaví poprvé od přijetí šéfdirigentského angažmá, které v Mnichově zahájí v sezoně 2023/24.

Magdalena Kožená novou skladbu upřímně chválí: „Budete-li mít v sobotu večer čas, rozhodně si novou Adámkovu skladbu poslechněte, je opravdu skvělá a myslím, že bude patřit k ,hitům´ mého repertoáru.“ Dílo, které bylo dokončeno vloni a zazní v Mnichově veřejně poprvé, společně objednaly Bavorský rozhlas pro cyklus musica viva a London Symphony Orchestra právě na Magdalenin popud: „Chválu na tvorbu Ondřeje Adámka jsme se Simonem slyšeli od mnoha skladatelů. To už samo o sobě hodně vypovídá, když někoho takto vyzdvihují kolegové. Na YouTube jsem si pak poslechla jeho skladbu Kameny a byla jsem tak nadšená, že jsem to hned pustila Simonovi, který mé nadšení sdílel. Vznikl tak nápad Ondřeje oslovit, aby pro nás něco napsal. Byl to celkem dlouhý proces, nějaké dva či tři roky, ale stálo to za to,“ je přesvědčená Kožená.

V zahraničí etablovaný skladatel a dirigent Ondřej Adámek úspěšně působí především v oblasti experimentální hudby. Těžištěm písní jeho nového cyklu pro mezzosoprán a orchestr jsou pečlivě vybrané texty; kromě veršů ze Starého zákona uslyšíme aramejštinu, sanskrt, moravskou lidovou tvorbu, tradiční sevillský velikonoční chorál, úryvky ze Života sv. Terezie z Ávily či z posvátné hinduistické knihy Bhagavadgíta.

Podvečerní koncert, na kterém kromě Adámkova díla zazní také vzácně uváděná skladba Et exspecto resurrectionem mortuorum (Očekávám vzkříšení mrtvých) Oliviera Messiaena pro žestě a orchestr, bude živě přenášen v sobotu 6. března od 18:00 na musica viva Media Center a BR-KLASSIK Concert. Záznam koncertu bude vysílat rozhlasová stanice BR-KLASSIK v úterý 16. března od 20:05.

(c) BR / Astrid Ackermann

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější