ZUŠ OPEN 2017: Nadační fond Magdaleny Kožené zve všechny ZUŠ k účasti na celostátním happeningu malých umělců

4. říjen 2016, 4:00

ZUŠ OPEN 2017: Nadační fond Magdaleny Kožené zve všechny ZUŠ k účasti na celostátním happeningu malých umělců

První ročník celostátního happeningu na podporu základních uměleckých škol ZUŠ OPEN se odehraje ve veřejném prostoru po celé republice 30. května 2017. Do akce se mohou zapojit všechny umělecké školy. Happening je stěžejním projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené, jehož hlavním posláním je podpora uměleckého vzdělávání v ČR.

Systém základního uměleckého vzdělávání v ČR je naprosto unikátní a v mezinárodním měřítku nemá obdoby. V rámci ZUŠ OPEN budou mít jednotlivé základní umělecké školy možnost veřejně prezentovat výsledky práce svých žáků ve všech oborech, od hudby a tance přes výtvarné umění až po literárně-dramatický obor. Základní umělecké školy se mohou do akce přihlásit do 1. listopadu 2016 na adrese: www.zusopen.cz. Projekt ZUŠ OPEN je připravován ve spolupráci s Asociací základních uměleckých škol ČR. Samotný happening proběhne 30. května 2017. Zakladatelkou a patronkou Nadačního fondu je operní pěvkyně Magdalena Kožená, spolupatronem generální ředitel České filharmonie David Mareček.

V květnu příštího roku se náměstí, ulice, kulturní domy a další veřejná místa rozezní hudbou a zpěvem, odehrají se taneční i divadelní představení a proběhne nespočet výtvarných výstav. Hlavními protagonisty projektu ZUŠ OPEN budou samotní žáci, studenti a celé umělecké soubory základních uměleckých škol, kteří pod vedením svých pedagogů připraví bohatý program pro širokou veřejnost.

V České republice funguje 488 základních uměleckých škol, ve kterých studuje 247 tisíc žáků. Aktuálně nabízejí čtyři základní obory – hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. V letech 1961–1990 nesly název lidové školy umění. „Lidušky“ a „zušky“ jsou natolik tradiční součástí naší kulturní identity, že jsou a byly chápány společností zcela samozřejmě. Přesto se čas od času zpochybňuje jejich význam. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,“ říká brněnská rodačka Magdalena Kožená, propagátorka české kultury v zahraničí a maminka tří dětí, která má i díky mezinárodnímu srovnání zcela jednoznačný pohled na české ZUŠ. Ona sama začínala svou uměleckou dráhu na ZUŠ Vranovská v brněnských Husovicích.

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější