Zvuk obrazu: Jolana Havelková a Lucie Vítková oživují hudební partitury

21. září 2015, 3:00

Zvuk obrazu: Jolana Havelková a Lucie Vítková oživují hudební partitury

Výstava představuje vizuální transformaci naskenovaných notových záznamů kolínského skladatele Františka Kmocha s autorskými zvukovými nahrávkami obou umělkyň.

Jolana Havelková se ve své práci pohybuje na pomezí různých médií. Její vizuálně-akustický projekt s názvem Návrh na změnu partitury vznikl transformací naskenovaných notových záznamů Františka Kmocha, vycházejících z české lidové hudby. Jolana Havelková tyto partitury sbírá a  obrazově přepracovává, čímž mění i jejich možnou hudební interpretaci. Z původních oskenovaných partitur vznikají grafické tisky a fotogramy se změněnou notací. Vizuální transformaci následovala hudební  a to ve spolupráci s akordeonistku a skladatelku Lucii Vítkovou, která některé vybrané partitury interpretovala. Společně pak více než rok pořizovaly nahrávky. Jsou to vlastně autorské skladby obou umělkyň. Jolana Havelková připravila koncepci celého projektu a lokalizovala interpretace do několika míst Kolína a okolí, kde František Kmoch působil. Využila také akustické předměty a nástroje, umístěné přímo ve vybraných prostorách. Režijně vstupovala do nahrávek i do výsledných skladeb. Nahrávky ve značné míře ovlivnilo prostředí a zvuky z okolí. Autorky se neomezily na nástrojové obsazení akordeon, foukací harmonika, tympán, klavír, varhany, ale pracují rovněž s netónovými zvuky. Na druhém projektu začala Jolana Havelková spolupracovat s Lucií Vítkovu v době, kdy se Vítková zabývala skladbami s krátkou dobou trvání. Černobílé fotografie s názvem První bruslení, které připomínají minimalistické kresby, se staly partiturami – předlohou pro vznik těchto několikasekundových skladeb. Vernisáž se uskuteční 24. září od 17:00 v Památníku Leoše Janáčka, výstava potrvá od 25. září do 8. listopadu 2015 tamtéž.

Foto archiv.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější